بازاریابی مد در پوشاک ورزشی چاپ

مولفین: مریم سیاری، پیمان ولی پور (اردیبهشت 1399)

مقدمه

دانش بازاریابی و برند طی سال‌های اخیر اهمیت بسزایی برای سازمآن‌ها و موسسات ورزشی پیدا کرده است. این مهارت و دانش به حدی اهمیت یافته­است که آن را می­توان یکی از اجزای مهم سازمان­ها و موسسات تولیدی به شمار آورد و این اهمیت به صورت فزآینده­ای در حال افزایش است. برای موفقیت در صنعت ورزش، بازاریابی ورزشی و به کارگیری آن ضروری است. با توجه به حرکت رو به رشد بازاریابی و نقش ورزش و مسابقات در ایجاد رفتار خاص، بازاریابی باید به دنبال جستجو در جهت یافتن مناسب‌ترین بازار و بخش‌هایی که سازمان می‌تواند در آن جا به صورت مفیدتر و موثر تر حضور یابد، باشد. لذا اساس حرکت بازاریابی جلوگیری از هدر رفتن منابع و امکانات گوناگون و یافتن مناسب‌ترین جایگاه برای محصول است. از طرف دیگر در بُعد بازارسازی، مهم‌ترین تلاش بازاریابان، جذب، توسعه و حفظ بازار هدف خود (مشتری، کالا و ...) می باشد. یعنی نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان، محصولات و خدمات با استفاده از آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع و ترویج) همانند سایر بخش های اختصاصی، رشد بازاریابی ورزشی، تفریحات و سرگرمی، قویاً با توسعه برندها در ارتباط است. مالکیت یک برند جهانی می تواند کل یک بازار و بخش های آن را برای شرکت افزایش دهد، به طور مثال می‌توان منابع انسانی را از طریق تغییر فرآیند تولید، افزونگی و تغییر مکان به شدت تحت تأثیر قرار داد و عملکردها را مورد مصرف کاربران نهایی تغییر دهد. بنابراین مصرف کنندگان و بازاریابان همزمان یک رابطه پیچیده و تأثیرگذار متقابل دارند. به طوری که به سختی می‌توان گفت ما پشتیبان محصولات بدون لوگو  یا طرفداران محصولات با لوگو می‌باشیم. تمایز بین حقایق و داستان‌های بازاریابی مشکل‌تر از گذشته است و همچنین باعث ایجاد تردید در زندگی روزمره افراد و رفتار آن‌ها هنگام تفریح و سرگرمی می‌شود. به طور خاص، زمانی که برندها استراتژی‌های بازاریابی اجتماعی، سبز و مسئولیت‌پذیر را ایجاد می‌کنند، سعی در قبولاندن مصرف‌کنندگان به خرید مداوم و گاهی خرید اجباری دارند، صحیح می باشد.

بازارهای ورزشی هم قادر به گریز از این روند نبوده اند که در آن‌ها این برندهای ورزشی هستند که استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جدید را ایجاد می‌کنند تا تقاضا را ایجاد و تشویق نمایند. جایی که استفاده مصرف کنندگان این را مناسب جلوه می دهد، آن‌ها را از مسیر منصرف می‌کند و گاهی اوقات آن‌ها را تحریم می‌کند تا هویت فردی و اجتماعی خود را ابراز کنند. در سال 2000، آدیداس و نایک در یک رتبه بندی به ترتیب رتبه 6 و 15 را از نظر جهانی بدست آوردند. تأثیر برند‌ها بر روی خرید محصولات و خدمات ورزشی و استفاده آن‌ها به طور واضح زمانی که مقایسه بین فرهنگ و بین المللی صورت می گیرد، قابل رویت است. از این رو کارگاه ها تا فروشگاه های شناخته شده، از مکان‌های پیش پا افتاده تا عمومی، از ذهن بازاریابان تا رفتارهای مصرف کنندگان، فرهنگ برندهای ورزشی هم از نظر زمینه و هم از نظر پیامدهای جهانی تأثیر می پذیرد که برای بررسی و تحقیق ارزشمند است.

این کتاب برای ایجاد کسب و کار پوشاک ورزشی و متناسب با سرفصل دوره های تحصیلات عالی و تکمیلی رشته های مدیریت و بازاریابی ورزشی و همینطور رشته طراحی لباس تالیف شده است. مبلغ خرید را مولف برای حمایت از علاقه مندان کسب و کارهای تازه و دانشجویان این رشته 70000 تومان در نظر گرفته است.

این کتاب به علت اهمیت و رسته تخصصی در انتشارات نشر ورزش در سال 1398 به چاپ رسیده است.

فصــــل 1: اهميت ورزش و نقش بازاريابي، فصــــل 2: برند تخصصي در صنعت ورزش، فصــــل 3: ساخت برند، فصــــل 4: مروري بر برندهاي البسه ورزشي، فصــــل 5: مد و اهميت آن در صنعت البسه ورزشي، فصــــل 6: شناخت الياف، نخ و پارچه در منسوجات ورزشي، فصــــل 7: خواص فيزيكي و شيميايي البسه ورزشي، فصــــل 8: مؤثرترين ابزار ارتباط در جهان صنعت مد و پوشاك ورزشي و فصــــل 9: نگاهي كلي بر بازاريابي ورزشي